در حال حاضر، در آزادراه تهران-شمال به منظور تحکیم و پایداری اولیه ترانشه و تونلها از سیستم سنتی شاتکریت با شبکه مش فولادی بهره برده میشود. زمان بر بودن فرایند نصب به دلیل اجرای دولایه شاتکریت، بار مالی زیاد به دلیل افزایش بیرویه قیمت آهنآلات، میزان بالای پسریز و خوردگی آرماتور از جمله مشکلاتی است که در پی استفاده از سیستم سنتی شاتکریت به وجود میآید. یکی از راهحلهای مؤثر در این زمینه، کاربرد الیاف یا ماده مشابه آن به جای شبکه مش فولادی است. کاربرد افزودنی مناسب در شاتکریت میتواند منجر به افزایش مقاومت خمشی، کششی، برشی و سایشی شود. از این رو، میتواند برای کنترل ریزترکها در طول مدت گیرش شاتکریت مفید باشد و به کاهش پسریز نیز کمک کند.
هدف از اجرای پروژه حاضر، جایگزینی شبکه مش فولادی با الیاف یا هر ماده افزودنی مناسب دیگر جهت تأمین ایمنی و نکات فنی فوقالذکر، کاهش هزینه تولید و اجرا، افزایش سرعت تحکیم و به دنبال آن، افزایش سرعت ساخت تونلها و ترانشهبرداریها در آزادراه تهران-شمال میباشد.
موسسه دانشمند
بستری برای تحقیق و توسعه
مجسمه چهار دانشمند ایرانی در مقر سازمان ملل - وین (ابوعلی سینا، خیام، رازی و ابوریحان)