با شروع فصل سرما و با توجه به سردسیر بودن منطقه جغرافیایی آزادراه تهران-شمال یکی از مشکلات اصلی در بهرهبرداری همه جانبه از آزادراه، بارشهای سنگین برف و یخبندانهای زمستانی میباشد. از طرفی روشهای سنتی برفروبی و یخزدایی پاسخگوی نیازها نبوده و علاوه بر آسیب به سطح جاده و کاهش ایمنی، موجب اخلال در ترافیک عبوری و در نتیجه کاهش شدید راندمان و کارایی مسیر میشود. از این رو استفاده از روشهای نوین برفروبی و یخزدایی در صورت صرفه اقتصادی میتواند موجب افزایش ایمنی و بهرهوری آزادراه تهران-شمال گردد. هدف از اجرای این پروژه، یخزدایی رویه بتنی قطعه یک آزادراه تهران-شمال در فصل زمستان میباشد. در قطعه یک آزادراه، به غیر از پلها که دارای روکش آسفالتی میباشند، غالباً از رویه بتنی استفاده شده است. برای این منظور، محصول تولیدی بایستی از ویژگیهای زیر برخوردار باشد:
1- بر رویههای بتنی و آسفالتی اثر سوء نداشته باشد و هیچگونه حمله شیمیایی انجام ندهد.
2- اثرات زیست محیطی مخرب نداشته باشد.
3- در دمای 20- درجه سانتیگراد کارایی مناسبی داشته باشد.
4- میزان ماندگاری و چسبندگی بالایی بر روی سطح جاده داشته باشد، به طوریکه با یکبار مصرف آن قبل از وقوع بارش و یخبندان، برای یک بازه زمانی نسبتاً طولانی از تشکیل یخ در سطح جاده جلوگیری گردد.
5- موجب کاهش اصطکاک و در نتیجه کاهش ایمنی راه نشود.
6- منجر به خوردگی سطح زیرین وسایل نقلیه نشود.
7- حداقل مدت زمان نگهداری محصول در انبار، دو سال پس از تولید باشد.
موسسه دانشمند
بستری برای تحقیق و توسعه
مجسمه چهار دانشمند ایرانی در مقر سازمان ملل - وین (ابوعلی سینا، خیام، رازی و ابوریحان)